Tuesday, February 26, 2008

Hari makan sedap


Hmm.. ni alkisah semalam..sepatutnye aku tulih semalam cite nih tp disebabkan tahap kemalasan untuk menulis blog yg sangat tinggi, maka alkisah semalam di jadikan topik hari ini..Aku duk kat rumah ni asyik makan sedap je..bkn je semalam, hari2 pn same..mak aku pulak bising kate akulah penyebab die makan banyak..mane taknye, dari minggu lepas dah plan nak makan ape minggu nih..setiap ari untuk minggu nih dah ade menu..weekend lepas dh cari bahan..haha..so, tengah hari semalam, kitorang makan pulut nasi ngan kelapa parut ngan ikan rebus goreng..fuh sedap gile..dh lame x mkn, sekali sekala mkn cam org dolu2, best gak..pekene pulak ngan teh susu yg mak buat..pastu utk makan malam, aku ngan mak aku dah plan nk masak western food..sesaje je, bknnye ade ocassion pape pn..mak aku ckp nk masak ayam panggang, pastu aku cadang wat desert sbb takut x kenyang coz x de nasi..pikir punye pikir aku suggest try desert yg macam dlm cite ala carte kat ntv7 tuh mase episode artis atilia, popia pisang atau name glamornye 'banana springroll'..so, menu mlm semalam ialah:

Roasted chicken with BBQ brown sauce

Boiled vegetables ( carrot & Broccoli )



Fried wedges



Banana spring roll with chocolate

Yg ayam n brown sauce to recipe mak aku n die yg uruskan..aku handle bhgian sayur, kentang dan desert..karot n broccoli tuh aku celur je dan gaul sket karot ngan marjerin and gula..yg kentang tuh, aku gaul ngan garam and black pepper, then adik aku yg goreng..pastu aku wat popia pisang tuh..nasib baik mak aku pn tengok cite tuh..aku x de la ingat sgt resipinye..tp senang je buat die..juz gulung pisang bersama sedikit gula perang dan serbuk kayu manis di dalam kulit popia, pastu goreng sehingga kuning keemasan..(cewah, hehe) then hidangla ngan melted chocolate or chocolate sauce..aku cari yg dh siap dlm botol tu kat Giant tp x de, so pakai cokelat masakan pn bolehla..memandangkan x de strawberry utk dijadikan hiasan (seperti dlm cite tuh), aku gunela ulasan limau sebagai ganti..Kononye nk wat desert tp aku ckp kat mak aku, nanti klu mkn ayam dulu, klu dh kenyang, mesti x nk mkn desert dh..so, tukar plan jadikan appetizer..bersemangat gile aku, mak aku dan adik aku kat dapur..adik aku, Ija, siap hiaskan meja ala2 hotel gitu dan buatkan air oren..nasib baik ayah aku balik dari ofis awal gak la semalam kalau di'compare'kan hari2 biase..so, surprise la kononnye utk ayah..Siap kene puji sedap lagi..hehe..Tapi mmg Alhamdulillah la, semue makanan manjadi semalam dan sedap..Adik aku kate lg sedap dr restoran..bleh la lepas ni kitorang bukak restoran lak..haha..Okay, tu alkisah makanan semalam..Kalau semalam makan dah beriye, ari ni menu nye simple abisla..Budu dan Ayam masak madu..Kalau dh makan budu tuh mestila ade singgang ikan..sedap..Haila..bile la aku nk diet nih..

1 comments:

MiLuViA said...

kimot.bestnye mkn2.nk jugak.kimot ajar kite msk.hehe